Met de 20e verjaardag van De Sims onlangs, is het een goed moment om De Sims 4 te reviewen vijf jaar na de release. Het is gemakkelijk om te vergeten hoe hoog de verwachtingen in De Sims 4 waren toentertijd. Sims 3 had ons een open wereld gegeven, bruikbare auto's en gedragen door de Heilige Graal van woningbouw: spiraal trappen uit de Sims 2. Wat nog belangrijker is, zowel Sims 2 als 3 hebben ons geleerd om baanbrekende updates te verwachten over het spel dat ervoor kwam. Om te beginnen had De Sims 2 zoveel meer opties voor het creëren van een Sim, en het was sprongen vooruit op de eerste game. Vervolgens had De Sims 3 een stijltool waarmee je alles in elke kleur en stijl kon maken en jouw kleding kon laten passen bij jouw bank, met bijpassende patronen en stalen. Je haar kon ook heel veel verschillende kleuren hebben en elke Sim zou er heel anders uitzien.

Sims 4 in vergelijking tot de eerdere games

 

In wezen was elke nieuwe Sims-game enorm verbeterd ten opzichte van de vorige. Misschien was niet alles per se beter, maar het was heel gemakkelijk om de identiteit van elke game te zien. De belangrijkste focus van De Sims 4 was 'emoties', de verschillende grillen die Sims zouden hebben, en multitasken. Dit kun je terugzien in allerlei Sims 4 game video's online. Grillen zijn dingen die Sims zouden willen doen, maar hebben geen enorme invloed op de gameplay als ze dat doen wel of niet, alleen het toekennen van tevredenheidspunten om het leven van je Sims gemakkelijker te maken. Deze lijken veel op wensen in De Sims 3 en wensen in De Sims 2.

Emoties in de gameplay

Emoties zouden in de Sims 4 een integraal onderdeel worden van de gameplay, maar ze voelden ongelooflijk flauw. Die emoties leken niet veel invloed te hebben op de algehele gameplay, en dat doen ze nog steeds niet, je boze sim kan in een oogwenk kalmeren als er een bijzonder kalmerende is schilderen ergens ophangen, en beschaamde sims gaan nog steeds door met hun gesprekken zoals normaal. Tenzij je echt wat mods hebt geïnstalleerd boost hoe emoties worden gevoeld en hoe belangrijk ze zijn voor de rest van het spel, de emoties komen tekort.

Multitasking

De multitasking daarentegen is een fantastische toevoeging van de Sims 4. Niet meer doen Sims doen maar één ding tegelijk, maar in plaats daarvan kunnen ze eten, een gesprek voeren en chatten meerdere mensen tegelijk, een drankje aan een bar bestellen en hun gesprek daarna voortzetten. Het had ook veel verbeterde graphics, hoewel veel fans van de serie zich zorgen maakten over het feit dat het meer "cartoonachtig" werd, omdat andere spellen er relatief realistisch uitzagen. Of zo realistisch als ze konden voor de tijd dat ze naar buiten kwamen. De cartoonachtige look maakte duidelijk dat het doelmarkt was veranderd om veel meer gezins- en kindvriendelijker te zijn. De reden dat De Sims 4 me keer op keer terugtrekt, is omdat het gemakkelijk is, het is een casual game die in en uit kan worden gedompeld en het is ook absoluut mooi.

Geef een reactie